Pokud bychom ještě před několika lety některému odborníkovi z oblasti automobilového průmyslu oznámili, že se za pár let bude vyrábět pětidobý motor, asi by pochyboval o našem zdravém rozumu. (Nám, laikům to přeci jen tak podivné nepřipadá.) Ono už se tak ale stalo. Motor je na světě. § Britská společnost Ilmor, která se dlouhodobě zabývá těmi nejvýkonnějšími motory, jež jsou využívány v závodních vozech, přišla s převratnou myšlenkou.
depo závoďáku
§ Její konstruktéři představili světu pětidobý tříválcový motor.
Tím získali překvapivě nečekané výsledky. Dva válce jsou ponechány z klasického čtyřdobého motoru. Rozdíl je v jejich funkci.
o Zatímco u běžného čtyřdobého motoru vypouštějí sací ventily spaliny do výfukového potrubí, tak u této novinky je tomu jinak.
o Tady spaliny míří ke vstřikovacím ventilům třetího válce.
Třetí válec pracuje ve dvoudobém režimu. Pohání ho expanze horkých výfukových plynů. Ty mu dodávají na střídačku oba vysokotlaké válce. Na každý cyklus je mu tedy dodávána nová dávka spalin. Tento pětidobý motor je velice podobný dieselovému. A to zejména nízkou spotřebou. Na tomto vynálezu pracují odborníci už bezmála dvacet let. Společnost Ilmor je na nejlepší cestě ho dotáhnout až do vítězného konce. Brzy by měl být motor ve tříválcové podobě představen veřejnosti.
motor starého vozu

Ideální motor do hybridních automobilů

Už nyní se usilovně pracuje na zkonstruování verze pro testovací vůz. Pak se také budou moci uskutečnit různá měření a veškeré údaje budou mnohem přesnější. Není tedy ještě k dispozici ani údaj například o emisích.
§ Každá novinka je většinou velice drahou záležitostí.
§ V tomto případě by tomu tak být nemělo.
§ Cenově by na tom měl být motor podobně jako běžný typ.
Podle společnosti, která tuto novinku vyvinula, by se mohl motor využívat jako ideální pohon v hybridních pohonných jednotkách.